Roadtrip over de Nusa’s!

6 februari 2018 - Nusa Lembongan, Indonesië

Ik ga je even het verhaal vertellen over Chong en de pringels! Niet dat het iets met elkaar te maken heeft maar we maakte de bus chips achter in zijn auto open.. dus vandaar de combi snap je? we beginnen even bij de pringels, ik zal het kort houden.. kijk even naar de foto van de Pringels.. ik was in shock!

Dan Chongit onze taxi chauffeur uit Ubud, afgekort Chong! Aardige vent hoor, heeft vooral overal vrienden! Want zodra we hem appen of hij ons ergens op kom halen en dat doet hij ook netjes, vraagt hij even later wat we van plan zijn en dat een vriend van hem ons wel verder kan helpen. Boot nodig? Ik bel een vriend.. taxi op ander eiland? Ik bel een vriend.. naar een bezienswaardigheid? Ik bel een vriend.. hij zal er vast ook iets aan verdienen als 1 van zijn vrienden iets aan ons verdiend. Ja ze doen hier echt alles om geld te verdienen.. wat ook eigenlijk helemaal niet zo gek is. Brutaal moet je hier wel zijn...

De boot boeken was gelukt met 1 van die vrienden van Chong.. (fijne vent) met korting natuurlijk (Uhu) helaas ging deze pas later in de middag maar we hebben ons vermaakt bij de haven van Sanur. Toen de boot op, zoek een plekje... oké duidelijk dat toen deze gemaakt werd de proefpersoon een hele kleine indo was... Sven kon er niet tussen met zijn benen, gewoon helemaal niet! Dan maar een plekje voorin de boot al schud je daardoor wel behoorlijk op en neer. 30 minuten later veilig aangekomen op Nusa Lembongan.

Volgens de blogs en op sites hadden we gelezen dat we bij Komodo Garden resort helemaal perfect zitten. Goede reviews, aan de foto’s te zien ook een mooi uitzicht over zee en er was nog plek ook! Aangekomen daar werd ons wel duidelijk dat fotos bedriegen.. want dat uitzicht op zee was tussen de bomen door van een verre afstand een klein beetje te zien, het zwembad was veel kleiner en qua locatie was het nou ook niet zo perfect als we dachten. Verder echt een prachtig resort.. klein, knus met 7 hutjes en echt prachtige hutjes met een leuk terras, mooie kamer en buitendouche. Maar zoals we even later nog andere resorts zagen begrepen we niet echt waarom deze vergeleken bij die andere zo perfect stond aangeschreven.

Nusa Lembongan is een groot eiland met allerlei verschillende baaien. Deze avond gingen we eten bij Sunset beach.. de naam zegt het al, de zonsondergang is hier prachtig te zien. Maar we zouden niet voor niks WIJ zijn als we NET te laat zouden komen om dit te zien.. ach het was nog steeds prachtig en we hebben lekker gegeten met dit uitzicht..

De volgende dag hebben we bij ons resort een scooter gehuurd en zijn we (met kaart want geloof me die heb je hier nodig) het eiland gaan verkennen. Scooter rijden is nogal link maar lopend gingen we het echt niet redden hier dus we namen het risico. Dichte schoenen aan en een helm vragen. Toen we dat deden begon die vent te lachen.. “No helmets” oké.. dat was blijkbaar een gekke vraag. Nou dan maar voorzichtig rijden. Links rijden wen je gelukkig snel aan en we hadden ook al wat afgefietst de afgelopen dagen. De wegen zijn hier dramatisch, overal zitten gaten, hobbels en deuken in de weg. Je gaat steil omhoog of bergafwaarts naar beneden.. iedereen toetert als hij iets wil laten weten op de weg.. “kijk uit” “ik kom eraan” “joehoe” verzin het maar en ze toeteren.. Sven voelde zich al snel thuis hierin :)

Elke baai zijn we afgegaan en echt het is prachtig hier! Je kan niet overal zwemmen door de rotsen maar het uitzicht is het waard! We zijn van het eiland Nusa Lembongan via een brug naar het andere eiland gegaan Nusa Ceningan.. toen we de brug gepasseerd waren vertelde Sven dat in 2016 de brug is ingestort met zoveel doden etc. Fijn... leuk.. we moeten nog terug... gelukkig is de brug nu van staal en een stuk verbeterd. Ook dit eiland zijn we rond gegaan en zo kwamen we uiteindelijk bij een prachtig viewpoint, Ceningan Cliff’s met een WoW momentje! Hier zijn we even gebleven want we konden daar gelijk wat lunchen.. 3 magere katten om ons heen die gigantisch zaten te miauwen dus maar even wat gevoerd hebben. Ze eten ook echt alles, groente, brood, ei als ze het maar kunnen eten. Er zijn hier en op Bali heel veel straatkatten die erg mager zijn, sommige duidelijk niet lang meer te leven doordat ze zijn uitgehongerd. Zo zielig is dat.. als kat mag je hier blij zijn als je bij mensen word opgenomen zodat je te eten krijg. Overigens de miauw hier is echt een hele andere miauw dan in Holland.. nu zal je me misschien niet geloven maar hij klinkt heel anders. Balinese Miauw?

We zijn verder gaan scooteren, wat toch wel heel erg leuk was! Afentoe moest ik even afstappen omdat het dan zo steil naar beneden ging dat het een beetje eng was. Verder echt genoten van de wind, de vrijheid en gewoon alleen maar genieten van alles wat we zagen. Op dit 2e eiland moesten we ook een stuk door de jungle heen en Afentoe oké best wel vaak klopte de kaart voor geen meter dus moesten we 1,2,3 keer omdraaien om weer de juiste weg te vinden. (Ik ben geen goede kaartlezer maar geloof me dit klopte echt niet)

Na 5 uur scooteren waren onze billen er wel klaar mee dus nadat we ook nog eens veilig de weg terug hadden gevonden zijn we het zwembad in gedoken en hebben we lekker gerelaxt in het zonnetje!

De avond doorgebracht op het Dream beach, waar we op tijd waren voor de zonsondergang.. alleen je voelt hem misschien al aankomen... hier was de zonsondergang dus niet te zien.. verkeerde strand.. je snapt.. WIJ hebben dat soort dingen ;)

En nu zitten we dus lekker op onze veranda.. beetje te niksen met een koud biertje.. kijk Afentoe naast me (hij zit nu rechts) en dan lachen we naar elkaar ;)

1. Oma Yvonne:
    6 februari 2018
    Even geen tijd gehad om te reageren maar zit weer een geweldig boek te lezen. Als ik er nu al van geniet kan ik me voorstellen dat jullie het super hebben. Geniet nog even het is nu zo voorbij.
  2. Rox:
    6 februari 2018