Het heilige water in...

29 januari 2018 - Ubud, Indonesië

Allereerst wat leuk dat er zo word meegelezen met onze reis! Dankjewel!

Gisteren was er vrij weinig leuks te vertellen... Sven had namelijk een voedselvergiftiging opgelopen waardoor hij enorm ziek werd de nacht ervoor. Gisteren heel de dag over zijn nek gegaan en op bed gelegen met koorts. Voor hem een behoorlijke rotdag.. dit is natuurlijk de samenvatting want als ik Sven moet geloven heb ik nog wel 2 A4tjes nodig om te beschrijven hoe hij zich voelde....

Maargoed ik ben na een hele dag over zijn bol geaaid te hebben toch maar even wat gaan drinken bij een barretje verderop. Daar zat een gozer op zijn gitaar te spelen en heb ik wat zitten lezen. De nacht verliep gelukkig beter en vanochtend voelde Sven zich slap maar wel goed genoeg om wat te gaan ondernemen. Gelukkig hield hij zijn eten binnen!

We hebben een taxi genomen naar de Waterfall Tegenungan.. daar moesten we best een behoorlijk trap af om er te komen maar het uitzicht was het waard! We hebben even afgekoeld in het heldere water.. de waterval gingen we maar niet beklimmen aangezien Sven nog wat suf was. Toen we daar uitgekeken waren konden we de klim omhoog weer gaan maken. Een heerlijk vers gemaakt waterijsje gegeten boven aan de berg met een geweldig uitzicht. Hierna zijn we met onze Prive chauffeur doorgereden naar de holy water temple.. Om hier naar binnen te mogen moesten de benen bedekt zijn en dus mochten we de omslagdoek als rok gaan dragen. De tempels hier zijn anders dan die van Thailand. Persoonlijk vind ik die van Thailand mooier. Bali is overigens hindoeïstisch en in Thailand zijn ze boeddhistisch. We hebben een rondje gelopen rondom en in de tempel, toen we vervolgens bij het holy water terecht kwamen.

Eerst even bekeken wat de mensen daar nou allemaal precies deden.. we begrepen dat je je zondes met dit heilige water weg kon spoelen maar hadden wel nog even de goede uitleg nodig van wat er hier gebeurd...  ach waarom ook niet! We gingen erin..

Oké in het kort gezegd (deze uitleg kregen we) is het de bedoeling dat je begint met mediteren, je voorouders bedankt, god, de zon en denk je aan de dingen die je blij maken. Je doet een wens.. 1,2,3 of meer in mijn geval.. die man begon weer met verder uitleggen terwijl ik nog allemaal gelukswensen aan het doen was en iedereen zat te bedanken.. afijn dan stap je het water in (brrrr dat was koud!) en bij elke “kraan” doe je 3 Keer je handen eronder alsof je gaat bidden en dan boven je hoofd, tijdens dit zeg je hammmmmmm... vervolgens 3 keer was je je gezicht of dompel je jezelf onder, dan spoel je 3 keer je mond ermee en drink je het water. De eerste 10 “kranen” zijn voor alles wat negatief is weg te halen.. de twee daarna mag je overslaan want die zijn voor begrafenissen. Dan komt er 1 voor de slapenloosheid & nachtmerries en daarna stap je naar de andere kant voor het positieve.. daar waren er nog 3.. wat voor positiefs dat was ben ik even vergeten maar het was voor van alles goede karma, gezondheid enzo.. (overigens waarom er 10 voor het negatieve staan en 3 voor het positieve vind ik wel typisch) tenslotte stap je het water uit sluit je je ogen en bedank je weer iedereen die je moet bedanken voor dit leven.. er werd ons gezegd dat iedereen dit eigenlijk maar 1 keer in zijn leven doet maar het mag meerdere keren vooral als er ziekte of slechte gezondheid in het spel is doen ze dat. Oké nu wil ik niet gek doen maar we voelden ons daarna echt goed! Sven voelde zich niet meer slap en misselijk en ik was de onrust en moeheid in mijn benen kwijt......... raar maar waar... overigens door al dat heilige water drinken moest ik enorm plassen!!

Even aankleden bij de kluisjes en wat zagen we daar boven ons.. een spin!! Een ENORME spin! Niet overdreven maar deze was zo groot als je hand. Zo blij dat hij lekker in zijn web bleef zitten..

Toen we daar weg waren liepen we even door een marktje waar geen eind aan kwam. En overal vlogen ze bijna op je af en riepen “one dollar”! Voor het eerst dat ik ze hier over dollars hoor praten maar bah wat een opdringerige mensen.. Ze liepen op je af en hielden allerlei dingen voor je hoofd. Nee gauw maar weer weggegaan. Toen we daar aan ontsnapt waren kwamen er een paar kinderen naar ons toe en vroegen ons giechelend of ze ons mochten interviewen. Dit omdat ze bezig waren met het leren van de Engelse taal. Super leuk! We hebben er uiteraard aan meegedaan.

Bij ons appartement aangekomen zijn we ergens even wat gaan drinken en een hapje gaan eten. Bedenken waar we morgen naartoe zullen gaan en wat de meest logische route is want we gaan weer weg uit Ubud. Helaas door die gemiste dag gisteren niet alles kunnen zien maar dat is niet anders. Morgen ochtend gaan we nog wel eerst naar de apen toe.. we nemen het risico ;) Ben toch wel benieuwd en het schijnt echt leuk te zijn.

Vanavond zijn we nog even gaan shoppen in Ubud en heb ik een leuk jaren 70 jurkje kunnen scoren. En daarbij nieuwe All stars voor mijn All stars verzameling. Voor Tatum dezelfde gekocht dus zijn we lekker hip samen ;)

Om dit verhaal af te sluiten met een goede grap...We zijn er namelijk achter gekomen dat we een stelletje klunzen zijn.. We waren natuurlijk vandeweek bij de Luwak kat.. en die Luwak koffie is best prijzig maar Heej hier in Bali is alles goedkoop dachten we en zoals je weet hadden we die nacht slecht geslapen dus rekenen was niet ons sterkste kant op dat moment (normaal ook niet overigens) we kochten als kadootjes pakjes Luwak koffie 4 stuks om precies te zijn..  zo’n pakje kan je een beperkt aantal kopjes mee zetten.. zo weinig is het.. oh en nog twee zakjes met een bepaald soort thee.. vandaag keek ik even snel op mijn afschriften toen ik van mijn stoel viel en zag dat er 178 euro was afgeschreven voor de Luwak koffie! Oké klopt dit? Neeeee... Wij rekenen.. ja het klopt.. WoW... die lui bij de kassa keken ons al zo vriendelijk aan.. nu begrijp ik dus waarom... Nou we hopen dat er genoten word van de koffie! ;)

1. Opa wlk:
    28 januari 2018
    eindelijk de voorouder(s) bedankt.......!!!! Nu tijd voor een goedkope Hollandse bak koffie!
  2. Jan polak:
    28 januari 2018
    Wat een water, neem wat mee, goed voor alle griep vervallen hier in Nederland, en wederom een mooi verhaal, fijn om even een rust puntje in de dag te hebben, en te lezen dat jullie het naar je zin hebben
  3. Rox:
    1,2,3 ...of meerdere wensen 😂😂😂
    Ik ga weer stuk😂
    😘❤️
  4. Joke:
    Heerlijk verhaal weer! 😘
  5. Kim:
    28 januari 2018
    Dat al je 680.345 wensen maar uit mogen komen 😜😘 heerlijk mens ben je toch ook 🤗
    Veel plezier bij de apen! Xxx
  6. Oosie:
    28 januari 2018
    😂😂😂 wat een heerlijk verhaal weer mop..kga hier stuk om jou of je naast me sta haha..ff bakkie bij ☕❤❤
  7. Wendy:
    28 januari 2018
    Oh wauw! Wat een dure koffie!
    Hebbie een wens gedaan dat jullie niet worden gebeten door die apen? 😉
    Wat een mooie foto's ook.
    Oh en trouwens... moet je het water drinken waar je met zn alle in sta? (Zou k meteen maar een wens doen dat je niet ziek wordt 😂) of heb ik t verkeerd gelezen...?
  8. Marianne:
    28 januari 2018
    Weer genoten van jullie belevenissen en de prachtige foto’s.
  9. Jeanine:
    29 januari 2018
    @wendy je drinkt uit de “kraan” het water wat vanuit de bergen komt.. dus dat is nog niet in het water geweest waar we in stonden ;) Hahaha
  10. Linda:
    29 januari 2018
    Wat balen dat Sven zich zo belabberd gevoeld heeft.
    Prachtige foto's weer en wederom een vermakelijk verhaal :-)
    Ik mis alleen de foto van die spin haha
  11. Oma Yvonne:
    29 januari 2018
    Het is weer super om te lezen. En fijn dat Sven weer wat opgeknapt is. Blijf genieten en schrijven. Het is zo voorbij. Xx
  12. Helmie:
    31 januari 2018
    Super leuk dat je alles zo verteld! 😘