Elephant sanctuary..

22 juli 2017

Wat maakt Phuket weer zo anders dan Koh Tao? Het is hier allemaal veel meer toeristisch. In Koh Tao loop je tussen de chinezen, Thaise en de backpackers.. hier loop je tussen het volk wat je ook zou kunnen tegenkomen in Griekenland of Turkije.. niet dat daar iets op tegen is maar dat maakt het wat normaler.. (en dat zijn we nu eenmaal niet ;)) Het maakt Phuket iets minder leuk vinden wij.. maar daarintegen hoef je hier niet constant aan de kant te gaan voor de scooters die je willen passeren op de kleine weggetjes van Koh Tao. Dat maakt het hier rustiger en toch ook weer niet.. al zitten we hier in het rustige gedeelte van Phuket, Kamala beach. Als je bij Patong zou zitten dan zit je in het bruisende toeristische gedeelte en dat vonden we beiden niks.

Oké even een WoW moment om te delen.. maak er maar een WoW dag van :)

Vanochtend hadden we een verrassing voor Tatum.. we gingen naar elephant sanctuary! Vroeg de taxi genomen, het was een warme dag met wel 35 graden. Toen we daar aankwamen vertelden we wat we gingen doen. Ze vond het erg spannend. We stapten in een jeep en gingen de jungle in. Onderweg kwamen we al olifanten tegen die heel dichtbij ons waren. Aangekomen op de locatie midden in de jungle werd ons verteld wat hun organisatie inhield. Ze redden olifanten van zoals we Tatum vertelde "slechte mensen" de circus olifanten maar ook de olifanten die hier in Thailand worden gebruikt om trekkingstochten mee te doen. Het lijkt natuurlijk allemaal leuk maar er gebeurt heel wat met die diertjes vooraf zodat ze een balletje in de lucht kunnen houden of een kunstje kunnen doen. Dat wat ervoor aan zo'n "optreden" gebeurt kregen we dus te zien via film en dat breekt je hart. Ze worden geschopt, geslagen, aan kettingen vast gelegd zodat ze maar kleine bewegingen kunnen doen, ze worden geknepen met nagels of punten om ze bepaalde dingen te laten doen en nog veel meer.. en niet alleen olifanten gebeurt dit maar ook apen in kooien en tijgers die gedrogeerd worden zodat kinderen met ze op de foto kunnen gaan voor geld.

Even terug naar de olifanten.. De mensen van de organisatie hier redden deze dieren uit de keiharde wereld en brengen ze terug de jungle in waar ze goed verzorgd worden en waar ze horen. Maar eerst moeten ze beter gemaakt worden want vaak zijn ze uitgedroogd en hebben ze wonden van de mishandelingen die ze hebben moeten ondergaan. Sommige dingen heb ik maar niet vertaald aan Tatum wat ze vertelden maar ik vind dat ze wel mag weten dat zo'n dier niet in een circus hoort maar in de natuur en de reden daarvan. Dat het misschien grappig is om een aap op een fiets te zien maar dat het eigenlijk heel zielig is.

Toen begon het leukere gedeelte, we gingen de jungle in. We konden heel dichtbij de olifanten komen. Er was ons gezegd waar we op moesten letten, dat we er zelf niet heen moesten gaan maar dat als ze zelf wilde wel naar ons kwamen. En dat gebeurde! Ze kwamen zo dichtbij dat ze ons aanraakte. Zelfs toen we onder een afdakje stonden te schuilen voor de warmte kwam een olifant het water uitlopen en erbij staan. Niet 1 keer maar meerdere keren zagen we de olifanten van een paar centimeter afstand. Tatum vond het totaal niet eng.. terwijl zo'n olifant toch best groot is als het zo dicht voor je staat ;) We mochten ze eten geven ( een olifant eet minimaal 200 kilo per dag) watermeloenen, bananen en ananas ging er zo in. Verder eten ze bladeren en planten van de bomen. Dat kleine handje van Tatum bij die grote slurf, ook dat deed ze. Nadat de olifant haar banaan had geconfesceerd kon ze zijn slurf aanraken. De oudste olifant die hier rond loopt is 68 jaar oud. Ze worden gemiddeld 80 jaar werd ons verteld. Soms moesten we even uitkijken hoe we stonden en je mocht bijvoorbeeld niet rennen want dan konden ze schrikken. De kaartjes die we kochten om dit te kunnen doen gaan naar dit goede doel zodat ze meer olifanten kunnen redden.. er werd ons verteld dat een olifant rond de 1 miljoen Bath kost dus dat is rond de 25 duizend euro. Ze kunnen alleen oude olifanten kopen omdat de "slechte mensen" de baby's niet af willen staan. Die brengen te veel geld op voor ze. Ze vertelde dat er 1 olifant was die zijn eigenaar een schop had verkocht daardoor wilde hij haar niet meer hebben. En zo kon de organisatie haar kopen. Die olifant heeft zichzelf gered dus :) het is wel dubbel natuurlijk dat zo'n olifant alleen gered kan worden door ze te kopen, de eigenaar krijgt er dus geld voor.. heel veel geld.. deze business houd niet op. Het zou verboden moeten worden maar helaas is dat (nog) niet zo.

Er is zoveel over te vertellen maar dan word dit verhaal wel erg lang. Het was een hele belevenis. Tatum keek haar ogen uit en wij ook.. zo dichtbij een olifant zullen we niet meer snel komen. Zo speciaal om dit mee te maken. En zo anders hoe we nu tegen  circusdieren aankijken en trekkingstochten die je op de reclame borden of tv voorbij ziet komen.

We hebben een mooie en bijzondere dag gehad dus, na de jungle tocht kregen we op de locatie nog te eten en te drinken en het was allemaal goed geregeld.

Daarna waren we zo bezweet door de hitte dat we teruggekomen bij ons appartement gelijk het zwembad in doken. Nu is het avond en we gaan vroeg naar bed want we zijn versleten. Morgen nog een verassing op het menu voor Tatum. De laatste verassing  maar ook de laatste dagen zijn aangebroken.. en daar gaan we nog even volop van genieten!

1. Oosie:
    22 juli 2017
    WoW!! Dat was zeker een spannend moment Tatum. Gelukkig is ze niet bang en heeft ze hier ook weer van kunnen genieten. Wat een belevenis allemaal. Geweldig. Geniet nog van jullie laatste daagjes xxx❤
  2. Winnie:
    22 juli 2017
    Weer een fantastisch verslag! Geweldig. dit vergeet tatum nooit meer ! Heerlijk dat jullie zo genieten . Dikke kus van ons
  3. Deborah:
    Super gaaf zeg
  4. Opa wlk:
    22 juli 2017
    Een bij velen niet bekend verhaal (vpro had ooit een uitgebreid verhaal over de behandeling van deze prachtige dieren). Goed dat jullie hier uitvoerig melding van maken!!!!
  5. Wendy:
    24 juli 2017