Dag Vietnam.. Hallo Nederland!

9 maart 2019 - Schiphol, Nederland

Het valt ons op dat overal waar we tot nu toe hebben verbleven er gebouwd wordt.. dit betekent dat dit land nog echt in opkomst is.. dat zie je aan het bouwen, de lege stukken tussen de restaurants of resorts en je ziet het aan de mensen die hier leven. Deze mensen vinden ons maar gek of juist heel bijzonder, of ze weten niet wat ze met ons aan moeten..

Ik vermoed dat als we hier over een paar jaar terug komen dat het erg toeristisch is, dat het helemaal volgebouwd is.. ene kant erg zonde want dat niet-toeristisch heeft wel wat leuks maar de andere kant zouden leuke barretjes, restaurantjes misschien wat meer sfeer geven want die misten we hier wel.

Onze Zweedse buurman ouwehoerde trouwens aan 1 stuk door en zag ons als zijn beste vrienden geloof ik.. zijn vrouw een Russische die vergeleken bij hem bloed mooi was, deed geen flikker de hele dag en hij liep de benen uit zijn reet. Maar als je naar haar keek mocht hij niet klagen.

Overigens de laatste avond gingen we wat eten op het strand... waar we per toeval langs de kant van de weg dat verdomde hoedje eindelijk vonden! En ja hoor Sven had niet voor niks zich aan zijn principes gehouden, voor 40.000 dong mocht die mee.. mijn vraag: wil je nog afdingen?

We eten lekker aan het strand.. Sven en ik op zijn Thais Pad Thai en Tatum eet op zijn Italiaans spaghetti carbonara.. met een Vietnamees biertje dat wel ;) wij dan.. Tatum niet ;)

Daarna gaan Tatum en ik toch nog een potje poolen.. ze vind zelf dat ze enorm goed is vergeleken met de dag ervoor en ik ben alleen maar bang dat ze t kleed kapot schiet of iemand een por met die stok geeft.. maar t ging goed! Haar zelfvertrouwen doet het m...

De volgende ochtend nog een lekker ontbijtje in het resort en we gaan nog even zonnen aan het zwembad. Maar het zit er wel op.. om 11.15 uur worden we opgehaald door de taxi chauffeur en naar het vliegveld gebracht.. Om 12.45 uur zou onze vlucht vertrekken maar nadat het 13.00 uur is geweest en we nog steeds niemand zien hebben we door dat er iets niet klopt. Vertraging blijkt.. gelukkig hebben we genoeg ruimte tot onze vlucht vanuit ho chi Minh vertrekt .. want om 19.40 uur vliegen we richting Hong Kong en daarna richting Amsterdam. 3 vluchten op een rij.. je moet er maar zin in hebben.

Vietjet is de eerste waar we vanuit phu quoc mee vliegen.. deze hadden we al een keer met een binnenlandse vlucht gehad en Sven was zo enthousiast over de pakjes van de stewardessen dat hij graag nog eens mee wilde.. Om 13.30 uur stappen we dan eindelijk het vliegtuig in en Sven met een lach op zijn gezicht.

Tatum geeft bij naar binnen stappen zoals elke keer een handkus op het vliegtuig voor een veilige reis..

Een uurtje later landen we in het gekke drukke ho chi Minh waar we nog 2 uurtjes wachten tot we in kunnen checken.

Weet je wat ze hier trouwens in dit land doen wat echt wel netjes is .. na je bagage van de band afgehaald te hebben en je wilt naar buiten zal je eerst de instap kaarten moeten laten zien (niet weggooien dus) omdat ze checken of die tas echt van jou is. Nou best netjes! Gaat ook weer wel tijd kosten natuurlijk maar ik vind t toch netjes.

Alles verloopt prima en Tatum der oren doen het ook goed.. die druppels hier werken goed en ze heeft geen last met stijgen of dalen gelukkig. Onze vlucht richting Hong Kong zitten we achterin het vliegtuig en ik vind het maar een beroerd plekje.. die herrie en je voelt alles daar achterin.

We vragen net als op de heenweg of we het laatste stukje voorin mogen zitten omdat we maar een overstap van 1 uur hebben en omdat deze vlucht ook al een half uur vertraging had wordt best krap. Maar helaas er is geen plek voorin dus we hopen maar dat we het halen.. op de heenweg was het niet zo heel ver wat we moesten lopen dus daar hopen we nu ook maar op.. ook hoeven we niet meer door de controle wordt er gezegd door de stewardess dus dat scheelt ook.

Nou.. er gebeurde natuurlijk juist het tegenovergesteld, duurde een eeuwigheid voordat we uit dat vliegtuig waren! (Zaten natuurlijk achterin) de gate was al open toen we eruit liepen dus opschieten.... toen gingen we rechtsaf en moesten we linksaf... toen moesten we TOCH door de controle heen (goede info van te voren) en toen moesten we naar gate 66... rennen! Zeker Tatum want die benen zijn iets kleiner enzo...En geloof me gate 66 was best een eind.. het scheelde dat we ons voor hadden genomen dat als we het niet zouden halen dat er dan geen paniek was, gewoon een vlucht later kregen en dat dat niet onze schuld was.. maar toch hè...je wilt die vlucht gewoon halen.

De 3e en langste maar laatste vlucht richting Nederland verloopt goed, we zitten boven de vleugel dus ideaal en we slapen eigenlijk een heel groot deel van de vlucht. Vooral Tatum, die slaapt 9 uur!!! languit over mij en Sven heen en nadat ze wakker wordt zegt ze “ik heb nog nooit zo lekker geslapen”!

Ja en dan nu onze conclusie.. We hebben gestemd over de nu samen bezochte landen en zijn eruit dat Indonesië op 3 staat.. Vietnam op nummer 2... maar dat Thailand toch echt wel aan kop blijft.. Het grote verschil voor mij? De net wat hippie leukere plekjes in Thailand.. het constant kunnen eiland hoppen (maar dat kan Vietnam misschien ook wel als het wat meer ontwikkeld is) maar ook de dieren.. het lopen op het strand en kreeften tegenkomen, aapjes in het wild en allerlei andere dieren.. dit is in Vietnam wat minder.. Maar dat komt vast ook wel omdat we van Thailand veel meer gezien hebben..

Vietnam is wel zeker een land waar we nog eens naar terug willen, door de grootte en de verre reisafstanden hebben we nog een aantal plekken op het lijstje staan waar we echt wel op een dag nog naartoe willen en we zijn ook zeker benieuwd hoe het hier over een paar jaar eruit ziet. Maar de natuur, de lieve mensen die hier leven, de verborgen plekjes .. dat heeft wel voor een positieve blik op dit land gezorgd en op een mooie herinnering aan deze reis..Maar ook zeker heeft Vietnam op sommige plekken dat WoW effect! (Behalve Ho Chi Minh.. daar komen we niet meer terug)

Voor nu... is deze reis bijna voorbij.. het is na 16 en half uur tijd om te gaan landen ..het is tijd om maandag weer naar school te gaan voor Tatum en voor mij weer om te gaan werken.. Sven mag nog een weekje thuis blijven (verschil moet er zijn) We gaan verzinnen waar onze volgende reis naartoe gaat.. maar we hebben ook doelen die we in deze vakantie besproken hebben en iedereen er 1 uitgekozen heeft om te gaan doen. Doelen moet je blijven houden.. Er is genoeg wat we op ons Bucket list hebben staan!

We horen de captain zeggen dat hij de landing in gaat zetten, er een sterkte wind is en dat het 8 graden is buiten... Van 35 graden, zon en windstil... naar dit.. ik voel een winterdip aankomen..

Hallo Amsterdam!

Cathay Pacific bedankt voor weer de veilige landing.

En voor jullie, leuk dat jullie mee lazen en bedankt voor alle lieve reacties.. tot de volgende reis!

1. Jess:
    Ahhhh, jammer... Alsof mijn boek uit is! Welkom terug 💋
  2. Nienke:
    9 maart 2019
    Superr leuk om te lezen!! 😃 Fijn dat jullie weer veilig in NL zijn aangekomen. 🙌 Kuss😘
  3. Wendy:
    9 maart 2019
    Welkom terug in ons koude kikkerlandje.
    Vond het weer geweldig om mee te mogen lezen. Je schrijft zo geweldig! Tis alsof ik t je hoor zeggen.
    Jullie zijn weer een ervaring (en hoedje 😉) rijker.
    😙
  4. Conchita:
    9 maart 2019
    Fijn dat jullie weer veilig terug zijn... Het was een feestje om mee te lezen. Nu weer lekker in je schoon en fris huis genieten ;), Geniet nog even van t weekeind xx
  5. Joke:
    9 maart 2019
    Heerlijk een uur lang geknuffeld in de auto ! Blij dat jullie weet thuis zijn! Maar wat heb ik genoten van de reisverhalen 😄heerlijk en idd zoals hiervoor al gezegd en een goede vergelijk ... alsof een goed boek uit is!
  6. Opa wlk:
    9 maart 2019
    Het minste wat we verwachten is t.z.t. een boek met reisverhalen van hoog niveau!!! Welkom thuis!!!
  7. Kim:
    Welkom terug lieverds!! 😘😘
  8. Marianne:
    9 maart 2019
    Zal jullie verhalen/avonturen missen!
    Jullie hebben weer heel wat herinneringen gespaard. Trots op die kleine wereldreizigster.
    Fijn dat jullie weer thuis zijn
  9. Winnie:
    9 maart 2019
    Het was idd gewoon een boek dat nu helaas uit is. Welkom thuis allemaal 😘😘😘👍
  10. Linsey:
    Welkom thuis!!!😘😘😘
  11. Christel:
    9 maart 2019
    Welkom thuis! Was weer leuk om mee te lezen!!😘
  12. Oma:
    9 maart 2019
    Mooie en spannende verhalen allemaal....Maar zo blij dat jullie weer veilig thuis zijn..
  13. Ingrid:
    9 maart 2019
    Jullie boek dat was het zeker, was heerlijk om te lezen.
    Goed te horen dat jullie hebben genoten en weer veilig thuis zijn.
    Welkom op Nederlandse bodem. 😘
  14. Rox:
    9 maart 2019
    Weer veel mooie herrineringen rijker! Maar ben blij dat jullie weer veilig thuis zijn ❤️
  15. Linda:
    9 maart 2019
    Heel fijn dat jullie veilig terug zijn, maar ik ga deze stukjes wel missen. Je schrijft gewoon te leuk. Het is altijd of we er een beetje bij zijn❤
  16. Estrella:
    9 maart 2019
    Welcome back! En leuk weer zo te kunnen meelezen op jullie avonturen!
  17. Oma Yvonne:
    Jeanine, Sven en Tatum
    Wat een heerlijk boek heb ik weer gelezen. En wat hebben jullie weer veel beleeft.
    Een reis om nooit te vergeten. Maar ben ook blij dat jullie weer goed aangekomen zijn.
    Lieve groeten Oma Yvonne (Sam)
  18. Marjolein:
    9 maart 2019
    Welkom thuis lieverds!!!😊 herinneringen blijven!☺❤
  19. Inge Beenen:
    9 maart 2019
    Was weer een geweldige belevenis,om deze reis via jullie log mee te lezen.
  20. Jacqueline:
    9 maart 2019
    Fijn jullie zijn weer thuis, 👏👏wat zouden die hoedjes leuk aan de muur hangen? 😉. Genoten vd leuke mooie verhalen Floortje uhh, Jeanine 😂. Top zoals jij kan schrijven,ik zat ook een beetje in Vietnam,maar dan hier thuis op de bank🤣
  21. Lisanne:
    10 maart 2019
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn ♥️