Fietsend door Hoi An

26 februari 2019 - Hoi An, Vietnam

Een leuke dag begonnen met een ontbijtje bij ons hotel en dat doen ze goed! Zijn echt super vriendelijke mensen..

Om 08.30 uur worden we opgehaald voor een fishing farm tour... tenminste dat dachten we want in de auto komen we erachter dat we in de verkeerde auto zitten die niet naar onze bestemming gaat maar naar een snorkeleiland. Gelukkig komen we er redelijk op tijd achter anders hadden we zonder badkleding op een snorkelboot gezeten... We keren om en terug bij het hotel stappen we in de goede taxi.

We worden naar onze fietsen gebracht maar er zijn er te weinig.. dus zo worden er 3 fietsen achterop een scooter gebracht.. je zou ze ook in een stationwagen kunnen gooien maar dit doen ze nou eenmaal zo hier en dat lijkt normaal te zijn.. We beginnen de tour met een gids genaamd Cu. We gaan langs de rijstevelden en er wordt uitgelegd hoe het allemaal in zijn werk gaat. Sven luistert aandachtig want dit vroeg hij zich al af.. In 1 rijsteplant zitten 100 korrels rijst.. en ze leggen uit wanneer en hoeveel ze in een jaar oogsten. Ook zien we de velden waar aardappelen, pinda’s en sla op gebouwd wordt. We fietsen zo’n 6 kilometer in totaal.. Tatum zelf ook op de fiets en dat vind ze prachtig, een echte mountainbike! En ze heeft er om moeten vechten want er waren nog 2 kinderen die volgens haar heel jaloers waren dat zij die fiets niet kregen..janken was het geblazen... dus mevrouw fiets trots op der fiets.. (ik had m al bijna 2 keer weggegeven maar dat werkt blijkbaar niet zo bij kinderen)

We fietsen naar een ander stuk van de rijstevelden waar 2 boeren met een buffel staat. Ze leggen uit hoe de buffel zijn werk doet en vervolgens worden wij ook aan het werk gezet. Nou ja.. Sven en Tatum want ik moet natuurlijk de foto’s maken ;) Tatum mag eerst een rondje op de buffelo maar daarna gaat ze met Sven de modder omploegen om vervolgens zelf rijst te planten. Super interessant allemaal natuurlijk!

We fietsten door naar de garnalen boederij.. allereerst zagen we een gigantisch gat zo groot als een voetbalveld. Er werd uitgelegd dat de Amerikanen in de oorlog de bommen gooide in de jungle. Deze gaten zijn het gevolg van die bommen. Die gebruiken ze nu om garnalen te kweken. Zodra ze hebben geoogst laten ze het leeglopen maken ze alles schoon en vullen weer water voor een nieuwe oogst.

We gingen richting de basketboats waar we een super grappige kapitein kregen en een rondje over de rivier gingen varen. De basketboats worden gemaakt van bamboe, buffelo-stront en lijm. Onze kapitein lacht heel de rit door en zingt ela ela .. wat springen schijnt te betekenen... We zingen gewoon maar met hem mee.. Ook laat hij zien hoe hij van Palm bladeren de mooiste dingen kan maken. Een sprinkhaan, bloemenring, vis aan een hengel .. En Tatum leerde hij hoe ze van deze Palm bladeren een kroon moest maken. Echt hoe komen ze erop?!

We zien hoe ze vis vangen en er wordt uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat.. Daarna gaan we ouderwets met een stokje, touwtje en een stukje voer eraan krabben vangen. En na een paar pogingen lukt het Tatum om haar krab te vangen! 2 krabben in het doosje!

We sluiten de fietstocht af met een lunch bij Cu zijn huis. Daar mogen we zelf rijstemelk maken op de traditionele manier  en deze bakken tot pannenkoeken. De lunch is heerlijk.. en zelfs Tatum die zo moeilijk is met eten smult van alles wat ze niet kent!

Ja een super leuke fiets tour genaamd Hoi An Village Experience tour, welke echt aan te raden is als je in Hoi An bent!

De dag hebben we afgesloten met eerst een duik in de zee, een rondje shoppen in Hoi An centrum en daarna lekker uit eten in An Bang Beach...met uitzicht op de zee... en als super afsluiter wilde Tatum een toneelstuk opvoeren met ons over een pratende boom, pratende supermarkt en een pratende poes.. en zoals altijd deden wij mee met haar fantasie..

De volgende ochtend staat de wekker weer lekker vroeg, gooien we onze spullen in de tassen en vertrekken we uit Hoi An. Voordat we de taxi instappen krijgen we nog een ontbijt pakketje mee van de eigenaresse van Dolphin Homestay. Ze geeft ons broodjes met geklust ei, water en fruit mee. Zo ontzettend lief mens! Ook dit hotel is een aanrader!

We komen aan bij de AirPort, we hebben om 08.55 uur een binnenlandse vlucht waar we bij aankomst met een auto opgehaald zullen worden om richting Cat Tien te gaan! We hebben er zin in want... We gaan naarrrrr.... De Jungle!!!

1. Marianne:
    26 februari 2019
    Wat doen jullie toch ongelooflijk mooie ervaringen op en Tatum lust straks thuis gewoon alles 😁
    Wees voorzichtig in de jungle
  2. Joke:
    26 februari 2019
    Bijna het laatste stuk niet gelezen😱dacht dat ik fietsend door hoi An al helemaal gelezen had🙈weer een super leuke dag geweest dus 🍀wordt nog wat met Tatum en eten !!! ❤️❤️❤️
  3. Rox:
    26 februari 2019
    Super leuk weer! Trots op je taat❤️😘
  4. Kim:
    26 februari 2019
    Klinkt weer als een super gave dag!! 😍
    Succes in de jungle! 💪🏻😎
    😘
  5. Opa wlk:
    26 februari 2019
    Altijd al gedacht, dat jullie fanatieke fietsers (Sven!) waren................
  6. Winnie:
    26 februari 2019
    Weer super leuke dingen gedaan geweldig! Weer genoten van je verslag! 😘😘👍👍
  7. Inge Beenen:
    26 februari 2019
    Gaaf Jeanine,dat jullie dit weer ondernemen.Wat schrijf je toch altijd leuke reisverslagen.Zo spannend allemaal voor Tatum en ook voor jou en Sven.Geniet maar lekker. 🏞🏝⛱🛩
  8. Ingrid:
    26 februari 2019
    Geweldig leuk dat jullie dit doen.
  9. Coby:
    27 februari 2019
    Zo wat een enorme ervaring zeker voor Tatum reis van je leven echt heel gaaf.
  10. Hetty wessels:
    1 maart 2019
    Heerlijk om zo mee te reizen..ik heb jouw tips ook opgeschreven
  11. Anne van Slooten:
    5 maart 2019
    Echt mooie verhalen, blijf maar schrijven en geniet ervan.
    Anne