Op een bamboe vlot door de jungle

10 januari 2023 - Khao Lak, Thailand

Oké en toen kwamen we dus eindelijk bij ons resort Kokotel in Khao Lak. Enorme tegenvaller qua verblijf. Echt een hotel, super strak en totaal geen gezellig terras. Slecht eten, dramatisch ontbijt en het personeel begrijpt vrij weinig als je wat wilt weten. We hadden een verzoek gedaan om een kamer beneden te krijgen zodat we buiten konden zitten bij het zwembad als Rune zou gaan slapen. Of anders een kamer met uitzicht op zee. Je raad het al.. we hebben een kamer op de eerste verdieping met uitzicht op een parkeerplaats waar je overdag tijdens Rune haar slaapje niet kan zitten door de hitte. Beetje jammer want we hadden van dit verblijf wel iets meer verwacht. Maar goed dat is het risico wat je loopt als je elke keer ergens anders naartoe gaat en via booking snel iets regelt.

Dan maar opzoek naar leukere plekjes in de omgeving. De eerste avond zijn we na een verfrissende duik in het zwembad (deze is overigens wel fijn) naar de markt gegaan. Enorm gezellige markt met leuke kraampjes en tentjes waar je wat kan eten en drinken. ice Cream rolls worden hier gemaakt. Ik kende het niet maar super grappig hoe ze dit doen. Op een bevroren bakplaat leggen ze melk en je uitgekozen dip zoals chocolade, kokos of wat je wilt. Dat hakt hij als een wezenloos in stukjes en smeert het uit om daarna met een schraper van de plaat af te halen en zo heb je rolletjes ijs!

Ook kan je zelf het eten van de kraam pakken (food court) en dit klaar laten maken, erg leuk!

Khao lak is overigens duurder dan de andere plekken waar we in Thailand zijn geweest, het verblijf maar ook het eten en drinken hier.

Heel eerlijk, de eerste dag hadden we overal een beetje de ziekte over in en verlangde we terug naar onze bungalow in het leuke koh Tao.

De nacht verliep ook niet helemaal lekker want Rune werd ziek. Weer hoge koorts en dan maak je je toch wel even zorgen. De dag erna hebben we dus maar rustig aan gedaan en ze knapte gelukkig weer op. We hebben er gewoon een simpel dagje strand en zwembad van gemaakt. In de avond zijn we gaan wandelen tot we iets tegenkwamen om te gaan eten. We kozen ervoor om bij een resort verder te gaan eten en wat hebben we heerlijk gegeten! Met een vertrouwde mango sticky Rice als afsluiter, deze moet je gewoon eten als je in Thailand bent!

Tatum en ik nemen overigens bijna elke avond een massage, ook dat kan je niet laten als je hier bent. Voor 300 bath (nog geen 7 euro) wordt je hier uitgebreid een uur lang gemasseerd. Maar ook dat is hier wat duurder dan op andere plekken.. (paar cent ;))

De tweede nacht kreeg Rune weer koorts, enorm zielig, wat voelde ze zich ellendig. We hadden een trip geboekt maar die konden we beter annuleren. Helaas was die toko niet open en we hadden al betaald dus we gokten het er maar op dat ze zich beter ging voelen. Het geluk was dat alles vrij dichtbij was dus als het niet zou gaan konden we zo terug.

Om 9.30 uur stond de taxi man klaar, achterin de pickup truck reden we naar de jungle, daar moesten we al onze spullen aan de taxi man geven want we zouden wel nat kunnen worden werd ons verteld. We gingen op een vlot gebouwd van bamboe over de rivier met een “kapitein” die met een stok het vlot bestuurde. Tatum en Sven op een vlot en ik met Rune op een vlot. Wow wat ontzettend mooi hier en wat was dit leuk om te doen! Rune knapte ook op gelukkig en vermaakte zich met het fluitje van haar zwemvest. We zagen een mega grote kikker in de bomen en even later wees onze “kapitein” een gigantische zwart met gele slang aan die recht boven ons op een tak lag. Volgens hem lag de slang te slapen maar aangezien ik ook weleens uit mijn bed val tijdens een diepe slaap heb ik de man vriendelijk verzocht om iets door de peddelen… (spinnen en slangen zijn niet mijn favorieten)

Sven mocht zelf ook nog even het vlot besturen.. als je dit hele dagen moet doen dan kweek je wel wat spierballen. Rune zag dat papa op het vlot mocht staan met de stok dus die wilde dit ook, met een klein stokje heeft ze mee gedaan.

Deze tocht was echt prachtig, wel zeik natte billen en zeker Tatum (die zat op de beste plek).

Hierna zijn we naar een opvang centrum voor zeeschildpadden gegaan. Hier worden de net geboren schildpadden naartoe gebracht die aan het strand worden gevonden of ze worden hier geboren en groot gebracht totdat ze gemiddeld 1 jaar zijn, klaar en groot genoeg zijn om terug de zee in te gaan zodat hun overlevingskans groter is.

Een heel mooi concept, jammer dat we alleen geen uitleg kregen. We zagen dat de volwassen schildpadden even op het droge werden gelegd en de vloeren geboend werden door vrijwilligers. De opvang draait op geld van de overheid en donaties.

Op het strand hebben ze twee grote kunstwerken neergezet met plastic vanuit de zee, dit hebben ze verwerkt in een mega grote schildpad en een walvis. (Zie foto’s)

Tatum en Rune vonden de schildpadden in de opvang geweldig, zeker de schildpadden van een paar weken oud. Rune bleef roepen “wow kijk papa!” “Hoiiii sjilpad”!

Als laatste gingen we naar een waterval waar je even je best moest doen om te klimmen en heerlijk kon zwemmen. Rune wilde alleen maar op één steen staan en wij moesten daar dus naast blijven staan. Even later kwam er een bus met mensen aan dus was het gedaan met de rust. Klaar om terug te gaan naar ons verblijf voor een middagdutje.

De avond sloten we af met een rondje op de markt (deze is hier 3 keer in de week) en hebben we lekker gegeten in een restaurant die ernaast zit. Dit was een hele leuke dag op Khao lak!

1. Joke:
    10 januari 2023
    Machtige trip was het weer en leuk om te zien dat rune dè schildpadden zo leuk vindt.
    Beetje jammer van het verblijf .
  2. Winnie:
    10 januari 2023
    Wat een geweldige trip zeg. Hoop dat rune weer wat opgeknapt is. 💕😘
  3. Wendy Van der Veken:
    10 januari 2023
    Hmmm mango sticky Rice! Beterschap voor Rune!
  4. Renée Palm:
    Beterschap voor Rune!!!!
  5. Ingrid:
    11 januari 2023
    Wat een heerlijk verhaal weer, vol spanning en toch genieten voor jullie.